אמנון יוהס — Stain

חמישי, 16.05.19 | שעה 20:00

 
מיכל גולדמן — פיקוס רליגיוזה

 אודות התערוכה 

בסדרה STAIN, מנסח אמנון יוהס תרחיש אפוקליפטי בו האנוש ניצב בודד מול ישימון אינסופי או חוזה בהריסותיה של עיר. יוהס משנן את הבדידות באובססיביות. השימוש בדיו על גבי נייר, מאפשר לו למצות ולרכז את ההיגד בהמוני ניסוחים מינימליסטים. אם בציורי השמן נדרש לתכנון ולדיוק כדי להגיע למבע ראוי בעיניו, כאן, הוא נענה לאלתור, לאסוציאציה ולאיפוק.

נקודת המוצא היא דף חלק עליו מונחים שני כתמי דיו שיוהס מאפשר להם לזלוג, ואז מנתב אותם בעדינות עד שהם הופכים לדמות. בשלב זה הוא מרסן את הרצון לעבות את ההיגד ומותיר את הדמות בחלל שנוצר, וחוזר חלילה בדף הבא. המתח בין הכתם לאין, מביא לתוצאה סגפנית, מרגשת והרת אסון ככניעת האמן לכתמי הדיו. בעוד הדמות ממלאת את הצופה בצורך לספר סיפור, הריק שנוצר פותח פתח למחשבה אודות הישרדות וגאולה, פחד והעזה, חזיון ושחרור, ישועה וחידלון, חיים ומוות.
שם התערוכה באנגלית ‘STAIN’, מבטא ביתר שאת את בסיס רצונו של האמן להשאיר חותם ככתם על דף, בקול ייחודי ומתמיד:

בַּשִּׁמָּמוֹן הַזֶּה אֶחְפֹּץ בָּדָד הֱיוֹת;
וּבְהִתְעַטֵּף הַלֵּב וּבִהְיוֹתוֹ לִמְסוֹס
אַל-תִּרְאֵנִי עֵין זָר, זָר לֹא-יָבִין אֶת-זֹאת –
וַעֲרִירִי אַחֲרִישָׁה בִיגוֹנִי.

ח.נ. ביאליק מתוך “ביום קיץ יום חם”

 אוצרת 

חנה קומן

 נעילת התערוכה 

16.06.19

Amnon Yuhas — Stain

Thursday 16.05.19 | at 20:00

 About the exhibition 

In the series STAIN, Amnon Yuhas formulates an apocalyptic scenario where the solitary individual faces an infinite wasteland or scrutinizes the ruins of a town. Yuhas reiterates the solitude obsessively. The use of ink on paper enables him to extract and concentrate the proclamation in a multitude of minimalistic formulations. While in his oil paintings he was required to plan and be meticulous to achieve expression worthy of his standards, here he yields to improvisation, association and restraint.

The starting point is a blank page on which are placed two ink stains that Yuhas manipulates to trickle and then guides them delicately until they form an image. At this stage, he restrains the urge to thicken the statement, leaving the figure in the space created, and repeats incessantly in the next page. The tension between the stain and the void results in an ascetic result, exciting and disastrous as the artist’s surrender to the ink stains.

While the figure fills the spectator with the need to tell a story, the void created stimulates deliberation on survival and redemption, fear and daring, vision and liberation, salvation and cessation, life and death.
STAIN – the exhibition’s name, reflects the foundation of the artist’s desire to leave an impression as a stain on a page in a unique persisting voice:

I would be alone in the barren time
when the heart withers in slow decay.
Unseen. Unknown. No stranger understands.
Let me grieve alone in my silent pain.

Hayyim Nahman Bialik from “On a summer’s day” translated by Herbert Danby

 Curator 

Hana Coman

 Closing 

16.06.19