קמילה בלקמן — תקריב

חמישי, 23.05.13 | שעה 20:00

 
 קמילה בלקמן — תקריב

 אודות התערוכה 

האמנית הדנית קמילה בלקמן מציגה בסדרת העבודות תקריב רשמים מביקוריה בישראל. בלקמן היוצרת בקופנהגן העיר הצפונית, הרחוקה, העשירה והקוסמופוליטית, אינה מתעדת את ישראל כתייר מזדמן אלא טווה דיאלוג אודות יחסי גומלין, דעות קדומות והכללות.

כיון שאינה מציירת תוך כדי מסע, הבדלי התרבות, הצבעוניות, האנשים, השפה ותחושת הבית ניכרים בעבודותיה. מהגרים, גולשים, חרדים, זוג ברחוב, בית בנחמני, רחוב הרצל בתל־אביב, שדה בעמק יזרעאל, כפכפים במסעדה יוצאים מהקשרם הגיאוגרפי והופכים לפיסת זיכרון לכודה בדף. הדימויים המוכרים, השגרתיים היומיומיים, שלעיתים עין מקומית אינה מבחינה בם, הופכים אצל בלקמן לנושא המרכזי תמיד בתוך רקע אורנמנטים מזרח-תיכוניים. המרצפת המקושטת, הכיפה, הקשת העות’מנית, פנס הרחוב, הרדוף הנחלים מאותגרים בנוף הנורדי בו עובדת בלקמן, והופכים לרקע מפתיע.

בלקמן מציירת הן על גבי נייר עשוי ביד בדיו נוזלית והן על גבי בדים מתוחים בשמן. אותו דימוי שיופיע על גבי הנייר הלא תעשייתי הלא מדויק והאורגני, משמעותו תשתנה כאשר יופיע על גבי הבד הרהוט הממוסגר והממושמע. בתעתוע הזה שבין הזר למוכר בדימוים ובטכניקה, בלקמן כמו מבקשת לאחד את כל העולמות, לגשר על כל הפערים, לפתור את כל הסכסוכים. לגלות תבונה אוניברסלית כאורחת לרגע.

נעילת התערוכה: 22.06.2013

Camilla Blachmann — Zoom In

Thursday 23.05.13 | at 20:00

 About the exhibition 

In her series Zoom In Danish artist Camilla Blachmann exhibits impressions from her visits to Israel. Blachmann, creating in Copenhagen – the remote, rich, cosmopolitan, northern city, does not document Israel as an occasional tourist but rather weaves a dialogue on interrelationships, prejudice and generalization.

Since she does not paint while travelling, cultural differences, colors, people, language and the feeling of home are highlighted in her work. Immigrants, surfers, religious Jews, couples in the street, a house on Nahmani street, Tel Aviv’s Herzl street, a field in the valley of Ysrael, flipflops in a restaurant, abandon their geographic context and become fragments of memory trapped in the canvas. Familiar images, daily routines often transparent to the local eye, become Blachmann’s central topic, always against a Middle-Eastern ornamental background. The decorative tile, the dome, the Ottoman arch, the streetlamp, the oleander, are challenged in the Nordic landscape where Blachmann works and become a surprising background.

Blachmann paints with liquid ink on hand-made paper and in oil on stretched canvases. An image created on non-industrial, inaccurate, organic paper, changes its connotation when painted on framed, articulate, disciplined canvas. By applying this ploy between foreign and familiar in both imagery and technique Blachmann unites all worlds, bridges all gaps, solves all conflicts. She exhibits the universal wisdom of a passing stranger.

Closing: 22.06.13